|
Odborník je človek, ktorý sa už dopustil všetkých obvyklých
chýb v určitom odbore.
Niels Bohr
Pár tisíc rokov potom, čo naši prapredkovia vypestovali
z lesnej šelmy milú mačičku s ružovou mašličkou (mačku domácu)
a z vyjúceho vlka prívetivého jazvečíka (psa domáceho), sa v
domácnostiach objavuje nový tvor: počítač domáci, zvaný tiež
mikropočítač. Aj ked sa ani v najmenšom nechceme dotknúť
ušlachtilej záľuby chovateľov psov a mačiek, nemôžeme prehliadnút
určité prednosti mikropočítačov:
- nehryzú, neškriabú a neštekajú;
- nerobia hromádky a mláčky;
- s deťmi a s dospelými si ochotne zahrajú najrôznejšie hry;
- na rozdiel od ostatných členov domácnosti sa dajú kedykoľvek
vypnúť;
- môžeme ich chovať bez akýchkoľvek problémov a tahaníc so
susedmi aj v špecifických podmienkach panelákov.
Ivan Kopeček, Ján Kučera (kniha: Programátorské Poklesky)
Chyby spôsobované ľuďmi je možné vylúčiť iba vtedy, keď
vylúčime pôsobenie ľudí.
D.Parnas, P.Clements
Človek je omyl prírody
Gilbert
Počítač je zariadenie, ktoré dokáže za minútu urobiť toľko chýb,
koľko by tisíc matematikov robilo desať rokov
Programátorský folklór
Binárne radosti a digitálne povzdychy
sú ako milenky
som jeden z mnohých a kradnem ti
iba myšlienky
som k tebe user-friendly
Ian Anderson: User-friendly (z albumu Walk into Light)
Rozdelenie programov:
Program typu sangvinik: Je priateľský, zdvorilý, trpezlivý
a na používateľové prehmaty reaguje s nadhľadom, v krajnom prípade
s jemnou iróniou. Takéto programy sa často označujú anglickým
termínom user-friendly.
Program typu flegmatik: Flegmatický program sa na rozdiel od
sangvinického vôbec nesnaží byť na používateľa príjemný a jeho
zdvorilosť je skôr chladná (pokiaľ však flegmatický program
vôbec nejaké známky zdvorilosti vykazuje). V prípade, že sa
používateľ stále dopustí omylu v zadávaní vstupných dát, bude
bez záujmu neustále opakovať svoju stručnú žiadosť, pokiaľ
nevypnú prúd alebo to používateľa neprestane baviť. Flegmatikové
správy sú strohé a ich grafická úprava je minimálna.
Program typu cholerik: Takéto programy reagujú na používateľové chyby
búrlivo a priamočiaro. Vediac, že im nikto fyzicky neublíži, ani
nebudú kádrovo postihnuté, dopúšťajú sa výrokov, ktorých by sa
často radi dopustili ich autori. Pri komunikácii s cholerickým
programom sa obyčajne nenudíte, avšak táto pozitívna stránka veci
obvykle ustúpi do pozadia, keď s vašim programom komunikuje
váš nadriadený (ak namá ovšem zmysel pre humor - ten však
nadriadeným obyčajne chýba).
Program typu melancholik: Príklady melancholických programov
sú vzácne - ale aj také programy existujú. Jeden pochádza
dokonca od profesionálnej softwarovaj firmy a jeho poslaním je
hrať s používateľom šach. Náš priateľ-šachista rozprával
priebeh stretnutia s týmto programom asi takto:
Zápas prebiehal na mikropočítači ZX Spectrum. Program hral
s chuťou a radostne až do chvíle, keď bol postavený pred
dvojťahový mat. Ked zistil túto skutočnosť, zosmutnel
a obrazovka sa zahmlila. Neodpovedal ani po dvoch minútach
(čo je doba, do ktorej - podľa záruk autorskej firmy - by mal
vždy reagovať), ani po dvadsiatich. V tomto stave musel byť
nakoniec ukončený vytiahnutím sieťovej zástrčky.
Ivan Kopeček, Ján Kučera (kniha: Programátorské Poklesky)
Každý hotový program je zastaralý.
Každý nový program stojí viac a trvá dlhšie.
Každý program bude rásť, až zaplní všetku pamäť, ktorá je
k dispozícii.
Zložitosť programu rastie, až prekročí schopnosti programátora,
ktorý ho musí udržovať.
Ak je program užitočný, bude sa musieť prerobiť.
Ak je program neužitočný, vypracuje sa k nemu dokumentácia.
Programátorský folklór
Ak program bezchybne funguje, je to iba preto, aby mohol
v nestráženom okamihu spôsobiť tým väčšiu škodu.
Programátorský folklór
Ak je nejaký spôsob, ako niečo urobiť zložitejšie a s väčšou
námahou, niekto na neho príde.
Z Parkinsonových zákonov
Je veľmi jednoduché niečo zkomplikovať, zato býva značne
komplikované niečo zjednodušiť.
Tzv. Meyerov zákon
Čím jednoduchšie sa niečo urobí, tým obtiažnejšie sa to potom
mení.
Tzv. Engov princíp
Počítačový program robí presne to, čo mu poviete,
nikdy však nerobí to, čo by ste chceli aby robil.
Tzv. Greenov 3. zákon
Žiadna programátorská úloha nie je tak jednoduchá, aby sa na nej
nedalo niečo pokaziť.
Programátorský folklór
Nedôslednosť je to jediné, v čom sú ľudia dôslední.
John Steinbeck
"Tí by na takúto vzdialenosť netrafili ani vráta od stod..."
Posledné slová generála Johna Segdwicka, kroté povedal
pri pohľade z palisády na nepriateľské línie behom
bitky u Spotsylvanie r. 1864
Pri prameni každej chyby počítača sú najmenej dve chyby človeka.
Jedna z nich je tá, že z chyby viní počítač.
Programátorský folklór
Jazyk, v ktorom sa v roku 2000 budú programovať vedeckotechnické
výpočty, bude možno vyzerať úplne inak ako dnes, ale bude sa volať
Fortran.
Nemenovaný člen komisie pre normalizáciu Fortranu
Je to horšie ako zločin, je to chyba.
Policajný minister Fouche pri poprave vojvody z Enghienu
Chybovať je ľudské, ale keď sa guma opotrebuje skôr ako ceruzka,
preháňate to.
J. Jenkins
Najjednoduchšie chyby sa najhoršie hľadajú.
Programátorský folklór
To akú "paseku" chyba spôsobí nezávisí na množštve intelektu
vynaloženého na jej vytvorenie.
Programátorský folklór
Čím premyslenejšie ľudia jednajú, tým účinnejšie ich môže
postihnúť náhoda.
Friedrich D'Arrenmat
Axiomatická teória programovania:
Definícia 1: Program je konečná postupnosť príkazov.
Axiom 1: V každom programe je aspoň jedna chyba.
Axiom 2: Každý program, ktorý obsahuje viac ako jeden príkaz
je možné napísať aspoň o jeden príkaz úspornejšie.
Veta 1: Každý program je možné skrátiť na jeden chybný príkaz.
Programátorský folklór
| |